Nye publikumspcer – del 2

Les del 1 her.

En liten oppfølging på utviklingen innen publikumsmaskiner følger:

Nå er utskiftningen i full gang og vi fører statistikk på bruken som sier oss følgende:

klienter i bruk: 31
totalt antall innlogginger: 4195
gjennomsnittlig innlogging: 40 min
totalt: 2764t 05min

Dette er basert på fire filialer som nå har fått skiftet ut alle publikumsmacene med halvtykke klienter. Mengden tilgjengelige maskiner for publikum er tredoblet, og det er ingen begrensning på bruk annet et innloggingsbilde som ber publikum respektere 30-minuttersgrensen. Interessant nok stopper gjennomsnittsbruken på 40 minutter. Flere filialer venter, og vi vil håpe å ha byttet ut halvparten av maskinparken innen sommeren.

Tilbakemeldingen har vært bra. Noen barnesykdommer har vi naturligvis hatt, men ris/ros og konstruktiv tilbakemelding fra publikum er eneste gode måten vi kan gjøre dette til en best mulig tjeneste.

I tillegg har vi begynt uttesting av et klientstyringssystem, Libki, som er åpen kildekode, og som drives som en server-klientløsning med begrensing av tidsbruk per bruker. Systemet er programmert i php/cake på serversiden, og php/gtk på klientsiden. Endel hacking på koden har nå gitt oss et fungerende grensesnitt som lar lånerne logge inn mot lånernummer og en pin-kode.

Klienten logger på og får tildelt gitt antall minutter basert på daglig kvote. Et vindu viser antall minutter igjen, og det er også mulig for låneren å låse stasjonen for en liten stund. Da kan bare samme bruker låse den opp igjen, eller en bibliotekar fra administrasjonsgrensesnittet.

Administrasjonsgrensesnittet er enkelt og intuitivt, og ser ut til å fungere lovende. Innloggede maskiner dukker opp med innlogget bruker, en kan legge til tid, sparke bruker, sende beskjeder, merke trøblete brukere, skrive notater på brukere og logge dem ut med enkle grep.

Dette bør fungere greit i en publikumssetting med mange maskiner. En kan også velge maksgrense per dag og føre statistikk på antall innlogginger per maskiner per sone.

Vi ser frem til å teste ut dette nærmere, og ser enda mer frem til den videre utviklingen av Libki, som gir lovnader om reservering, utskriftshåndtering, m.m.

Om Benjamin Rokseth

ikt-konsulent i Digitalt bibliotek på Deichman, server- og linuxnerd og nedsauset i semantisk web