Publikumspcer – del 3

Les del 1 her, og del 2 her.

Vi har nå jobbet med utskiftning av publikumsmaskiner i et drøyt halvt år og ligger godt an i forhold til målet:

å bytte ut alle publikumsmaskiner på Deichmans filialer til halvtykke klienter.

Vi er veldig fornøyd med resultatet så langt, og har fått veldig bra tilbakemelding fra publikum også. Systemet er basert i sin helhet på fri og åpen programvare. Ubuntu server, Lubuntu klient & libki klientstyringssystem.

Statistikk p.t.:

klienter i bruk: 58
totalt antall innlogginger: 18420
gjennomsnittlig innlogging: 39 min
totalt: 11982t 41min

Det ser veldig bra ut og statistikken så langt er slående: Vi trenger flere maskiner. Vi har også satt opp en feed som viser daglig statistikk: http://libkistats.deichman.no/

Nytt av dagen er at vi endelig har satt igang uttesting av Libki, på ti maskiner på hovedbiblioteket. Med Libki får de ansatte muligheten til å administrere maskinene og brukerne, gi de mer tid, sparke ut etter misbruk, osv. Publikum logger seg på med lånenummer og pin-kode som i MappaMi, og eventuelle turistbrukere kan få engangspålogging. Foreløpig ligger det på rundt 70 brukere daglig, selv med makstid på en time per bruker!

 

Også nytt siden sist er at vi nå har satt opp et depot- og feilmeldingssystem som er fritt tilgjengelig for alle som er interessert i å prøve ut det samme systemet:

it.deichman.no

Vi trenger samarbeidspartnere for å utvikle og teste Libki og de halvtykke klientene slik at det blir best mulig, og håper flere er interesserte i å prøve det ut. Feilmeldingssystemet er også åpen kildekode, Redmine, programmert i Ruby og veldig bra til dette formålet. Vi har også wiki, dokumentasjon og forumfunksjonalitet her.

Ta turen innom og prøv!

 

Om Benjamin Rokseth

ikt-konsulent i Digitalt bibliotek på Deichman, server- og linuxnerd og nedsauset i semantisk web